Blog: ‘Mopperende’ peuters met meer plezier laten eten; 7 tips!

Zo rond de leeftijd van 2 komen veel kinderen in een fase terecht waarin ze lastiger eten of zelfs alles vies vinden wat ze voorgeschoteld krijgen. Dat kan voor uitdagende en soms frustrerende situaties zorgen aan de eettafel. In dit blog geven we tips om deze ‘mopperende peuters’ met meer plezier te laten eten!

Eerst even dit…

Troost je; deze fase gaat in de meeste gevallen gewoon weer voorbij. Je moet alleen geduld hebben, soms even doorzetten en soms letterlijk tot 10 tellen ;-). Wist je dat een kind namelijk 10 keer iets moet proeven, voordat hij aan een bepaalde smaak gewend is? Dat betekent natuurlijk niet dat jouw kind hierna alles super lekker gaat vinden. Kinderen ontwikkelen op deze leeftijd namelijk ook al persoonlijke smaakvoorkeuren 😉

Hoeveel eet een peuter gemiddeld?

Een peuter eet natuurlijk veel minder dan een volwassene. Maar hoeveel heeft een kind van die leeftijd ongeveer nodig? Het voedingscentrum deelt hier een richtlijn voor dagmenu’s voor kinderen in de peuterleeftijd.

Periodes van wat meer of minder eten kunnen afwisselen bij kinderen. Dit hangt vaak samen met de groei die een kind op dat moment doormaakt. Volg daarom je kind en dwing vooral niet om iets op te eten. Het kan namelijk zijn dat jouw kind al vol zit, maar dit nog niet goed zelf kan aangeven. Door een kind te dwingen zijn bord leeg te eten, verstoor je het natuurlijke gevoel van ‘verzadiging’. Als je kind maar 1 hapje proeft en het blijft daarbij: prima. Straf een kind daarom ook niet als hij iets niet wil eten. Morgen weer een nieuwe poging!

Tips om ‘mopperende’ peuters weer met plezier aan het eten te krijgen 

Tip 1: Geef zelf het goede voorbeeld

Misschien wel de belangrijkste! Laat je kind zien dat jij gezond eet en drinkt en daar ook van geniet. Een hap groente, een stuk vis, een aardappel: eet het met smaak op en vertel je kind hoe het smaakt. Goed voorbeeld, doet goed volgen 😉

Proeven hoort erbij, ook al is het maar één hap. Eten is een kwestie van oefenen, net zoals leren lopen of fietsen.

Tip 2: Hulpje in de keuken

Kinderen willen vaak maar al te graag helpen in de keuken tijdens het koken. Helemaal als ze zelf een ingrediënt of gerecht mogen kiezen. Het proeven gaat daarna ook een stuk makkelijker; wat is er nu leuker dan iets proeven dat je zelf hebt gemaakt?! Een jong kind kan al snel helpen met simpele klusjes, als groentes wassen, een sausje mengen of een salade husselen. Wordt er tijdens het samen koken stiekem al wat gesnoept van de groenten? Top, dan heeft je kind dat alvast binnen! Samen koken met je kind niet alleen gezellig. Ze leren er ook nog eens heel veel van: hoe heet deze groente? Hoe ziet het er uit? Hoe voelt het? Hoe proeft het? Wat kun je er allemaal mee doen?

Tip 3: Probeer eens wat anders!

Vind je kind iets niet lekker? Soms eten kinderen iets toch op, wanneer je het combineert met iets dat ze wél lekker vinden. Of maak het ingrediënt eens op een andere manier klaar. Vindt jouw kind gekookte broccoli vies of de structuur niet fijn? Pureer het eens door een stamppot of maak er broccoli-rijst van. Zijn gekookte worteltjes vies? Misschien lust je kind ze wel rauw met een lekkere yoghurtdip, zoals tzatziki? Liever geen grote stukken champignons? Probeer het eens fijngesneden door een romige pastasaus. Eten teveel ‘maskeren’ met bijvoorbeeld appelmoes is niet wenselijk. Zo proeft een kind de pure smaak van het ingrediënt niet en krijgt het daarnaast onnodig veel (fruit)suikers binnen.

Tip 4: Leuker eten!

Moeilijke eters kunnen soms goed afgeleid worden door eten aantrekkelijker te maken. Laat je kind bijvoorbeeld eten met zijn lievelingslepel of van een bord met zijn favoriete tekenfilmfiguur erop. Of leg het eten in een leuke vorm; maak bijvoorbeeld een gezichtje of maak van de stamppot een vulkaan op het bord! Er zijn ook lunchtrommels verkrijgbaar met diverse vakjes. In die vakjes stop je allemaal verschillende gezonde hapjes. In het ene vakje een paar tomaatjes*, in het andere wat schijfjes komkommer, een paar plakjes banaan, wat druifjes* of wat reepjes paprika. En varieer hierin: gooi er ook eens iets nieuws tussen, zoals een stukje mango of een stukje bleekselderij. Zo maak je een afwisselende én gezonde ‘ontdek-box’ voor je kind; voor thuis óf om mee te nemen!

* Tomaatjes en druifjes halveren bij jonge kinderen, zodat dit beter kan worden ingeslikt.

Tip 5: Blijf relaxed

Wil je kind iets niet eten en laat hij dit duidelijk merken? Zorg dat het bord zo staat dat je kind er nét bij kan. Hoe moeilijk het soms ook is: probeer er verder geen aandacht aan te schenken. Eet zelf rustig verder en houd de sfeer aan tafel relaxed. Grote kans dat je kind zelf zijn bord weer pakt, wanneer zijn/haar gedrag geen aandacht krijgt. En zo niet? Bied dan af en toe een hapje aan. En prijs je kind als hij dat hapje neemt. Zo wordt het samen eten weer een gezellig moment.

Tip 6: Maak duidelijke afspraken

Maak afspraken met elkaar over het eetmoment aan tafel. Bijvoorbeeld dat het eetmoment voorbij is, wanneer je van tafel gaat. Heeft je kind niks of weinig gegeten? Of gooit hij zelfs zijn bord op de grond? Dat kan frustrerend zijn als ouder. Ruim de tafel gewoon af. Geef in dit geval niks extra’s tussendoor; zo heeft je kind waarschijnlijk meer trek bij het volgende eetmoment. Een extra fles melk ’s nachts kan er bijvoorbeeld voor zorgen, dat je kind erop rekent dat hij toch wel iets anders krijgt als iets niet lekker is. Het kan hierdoor voorkomen dat je kind weleens met trek naar bed gaat of een paar dagen weinig eet. Maar een gezond kind hongert zichzelf niet uit en gaat vanzelf wel eten. Op de lange termijn hebben jij én je kind er meer baat bij wanneer je voet bij stuk houdt en je niets anders aanbiedt. Zo creëer je duidelijkheid. Morgen is er weer een dag om te proberen!

Tip 7: Kleine porties

Start bij een ‘moeilijke eter’ altijd met het geven van kleine porties. Dat is voor een kind een stuk overzichtelijker en het einddoel (een leeg bord) is sneller in zicht. Complimenteer je kind als het doel behaald is. Eventueel extra opscheppen kan altijd, wanneer je kind toch wat meer lust.

Het is prima om datgene wat je kind wél lust vaker voor te schotelen. Maar blijf daarnaast andere smaken meermaals aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld de ‘ijsblokjes-truc’ gebruiken: vries mini porties in van nieuwe groente of fruit in een ijsblokjesbakje. Zo proeft je jonge kind náást de maaltijd van de dag op een makkelijke en speelse manier weer even die nieuwe smaak (denk aan de tip van 10 x proeven voor je aan een smaak gewend bent ;-). Het is niet erg als je kind het eten niet doorslikt, de groente of het fruit even in de mond hebben is al genoeg om eraan te wennen.

Blijft je kind een moeilijke eter? Noteer het.  

Helpen bovenstaande tips niet? Schrijf gedurende een periode eens op wat je kind precies eet overdag en hoe de verschillende maaltijden verliepen. Wat aten jullie? Waar waren jullie? Was het gezellig voor/tijdens het eten? Dit bijhouden kan helpen om jullie situatie beter te bekijken. Ging het bijvoorbeeld beter toen jullie eerder aten dan normaal? Zijn er maaltijden, zoals bijvoorbeeld het ontbijt, die wel goed verlopen? Of ging het bord goed leeg, toen de andere ouder er een keertje niet was en er niet zo gelet werd op het kind? Zo kun je bekijken hoe je de eetmomenten met elkaar kunt verbeteren.

Hulp nodig?

Als je hulp nodig hebt bij dit soort vragen, dan kun je in eerste instantie bij het consultatiebureau terecht. Zij sturen je, indien nodig, door naar een diëtist, preverbaal logopedist, kinderarts, gedragsdeskundige en/of kinderpsycholoog.